Калі ты кат, дык назаўсёды

У Нацыянальным тэатры імя Янкі Купалы адбылася прэм’ера спектакля “Вешальнікі” паводле п’есы Марціна Макдонаха. Тэма – смяротнае пакаранне.

Жалезнымі кратамі, за якімі мураваная сцяна турэмнай камеры смяротніка, сустракае гледача вялікая сцэна Купалаўскага тэатра. Са злавесным грукатам дзверы адчыняцца, і ў камеру ўвойдуць кат, яго памочнік, камендант турмы і доктар. Вязень будзе вырывацца, заклінаць, што ён невінаваты, але атрымае дубінкай па спіне, на галаву яму надзенуць мех. А лепшы на той час вешальнік Англіі апусціць рычаг. У сапраўднай пятлі цела завісне над сцэнай, а затым знікне пад ёй. У пратаколе пакарання занатуюць, што павешаны сваёй віны не прызнаў.

Пітэр Муні - Іван Кушнярук
Пітэр Муні - Іван Кушнярук

Так натуралістычна, жорстка, бязлітасна да гледача пачынае рэжысёр Віталь Краўчанка свой дэбютны на галоўнай драматычнай сцэне краіны спектакль “Вешальнікі”. Гэты пралог напісаны выбітным б р ы т а н с к а - і р л а н д с к і м драматургам Марцінам Макдонахам, якога нават называюць Шэкспірам нашых дзён, на падставе рэальнай падзеі 1963 года, калі быў павешаны паводле сумнеўных доказаў згвалтавання і забойства Джэймс Хэнраці (у спектаклі гэта Хэнэсі, ролю якога выконвае Міхаіл Світа). Павешанне выклікала гнеў брытанцаў. Распачаўся рух супраць смяротных пакаранняў, што і прывяло да іх адмены ў 1965 годзе.

 

Менавіта ў той самы гістарычны дзень і адбываюцца падзеі п’есы Макдонаха і спектакля Краўчанкі. Далей купалаўская сцэна будзе ўяўляць сабой паб у правінцыйным гарадку на поўначы Англіі, які трымае той самы вешальнік. (У Брытаніі нярэдка катыпрафесіяналы выязджалі толькі на павешанне, а ў цывільным жыцці мелі пабы. Вешальнікі да таго ж не былі патаемнымі, людзі ведалі іх і па імёнах, і ў твар). Мастак Барыс Герлаван выбудоўвае інтэр’ер паба: барная стойка з апаратам для налівання піва, у шафе-вітрыне – безліч бутэлек (як па мне, дык аж занадта для невялікага паба), столікі, табурэты, крэслы. Тут жа абсталяваны і невялічкі музей прылад для павешанняў, пасярод якіх дартс. Але найстарэйшы беларускі сцэнограф, пік творчасці якога прыпаў на трэцюю чвэрць мінулага стагоддзя, нату- ральна, не мог адмовіцца і ад метафарычнасці, якая ўладарыла тады ў сцэнаграфіі і рэжысуры. Таму і ў гэтым спектаклі знайшлося месца для сімвалаў, метафар: жырандолі вісяць на такіх самых вяроўках, што ўжываюцца пры павешаннях, брытанскі сцяг пад каласнікамі завісае на пятлі як сімвал дзяржавы, у руках правасуддзя якой жыцці людзей. А пасярэдзіне сцэны – круглая пляцоўка, якая нагадвае арэну цырка, на якой, ужо паводле волі рэжысёра, часцей, чым за барнай стойкай, як цыркач-клоўн будзе знаходзіцца галоўны герой спектакля – вешальнік Гары Уэйд.

 

На момант адмены пакарання ён – першы кат краіны, а ў новай гісторыі – вешальнік нумар два, бо па колькасці павешаных саступае толькіўжо вешальніку-пенсіянеру Альберту П’ерпойнту. Уэйд – мясцовая знакамітасць, дзеля якой, а не з прычыны добрага піва, збіраюцца тут мясцовыя выпівакі. Прыходзяць як у цырк, і прадстаўленне гэтым разам будзе яшчэ тое: на іх вачах адбудзецца яшчэ адно павешанне-самасуд. Гэтыя разявакі ў спектаклі ёсць увасабленне грамадства, пры абыякавасці і маўклівасці якога да пэўнага часу і існавала смяротнае пакаранне.

 

Віталь Краўчанка выбудоўвае спектакль вельмі падрабязна, уважліва да кожнай дэталі, патрабуючы натуральнасці кантактавання паміж персанажамі. Ён ні на крок не збочвае ад складанага тэксту драматурга. Гэта – прынцыповы выбар рэжысёрам псіхалагічнага, акцёрскага тэатра ў яго класічнай форме. На сцэне разам прысутнічаюць аж да дзесяці артыстаў, якія шчыльна, з недапушчальным ні на секунду збоем удзельнічаюць у сюжэце. Такія маштабныя спектаклі – рэдкасць на сучаснай беларускай сцэне. Такая рэжысура таксама рэдкасць, але яна, што важна, датычная да лепшых традыцый купалаўскай сцэны.

 

З няспешным развіццём і развязваннем інтрыгі гэтаксама няспешна агаляюцца шматлікія аспекты глабальнай тэмы смяротнага пакарання. Павешанне – гэта забойства ці ўрачыстасць справядлівасці? А як быць з памылкай правасуддзя, калі жыццё шыбеніку ўжо не вернеш? Увогуле – ці мае права дзяржава, ад імя якой чалавека вешаюць, забіраць у чалавека жыццё? Ці спыняе смяротная кара злачынствы? На гэтыя пытанні Англія адказала паўстагоддзя таму. Іншыя еўрапейскія краіны гадамі пазней зразумелі, што смяротнае пакаранне – гэта нічым не апраўданае і бессэнсоўнае дзікунства. А Беларусь аж да сёння на гэтыя пытанні не мае адказу, яна – адзіная краіна ў Еўропе, дзе не толькі расстрэльваюць людзей, але і робяць гэта ў надзвычай сціслыя тэрміны, калі яшчэ немагчыма на ўсе сто працэнтаў быць упэўненымі ў віне асуджанага. Ведаем мы і выпадкі, калі ад імя правасуддзя забівалі невінаватых. А літаральна за тыдзень да прэм’еры “Вешальнікаў” у Беларусі быў вынесены чарговы смяротны прысуд, і зусім верагодна, што яшчэ аднаго чалавека заб’юць стрэлам у патыліцу... Праблемы настолькі празрыстыя і зразумелыя, што рэжысёру і не спатрэбілася штучна пераносіць дзеянне ў Беларусь. Яны і ў англійскім антуражы чытаюцца і ўспрымаюцца беларусамі як свае.

Камендант турмы – Дзмітрый Тумас, Сід Армфілд – Сяргей Чуб, Гары Уэйд – Ігар Дзянісаў
Камендант турмы – Дзмітрый Тумас, Сід Армфілд – Сяргей Чуб, Гары Уэйд – Ігар Дзянісаў

Купалаўцы не навязваюць спектаклем “Вешальнікі” нейкага катэгарычнага погляду на праблему адмены смяротнага пакарання, а проста запрашаюць публіку да роздуму на вельмі важную праблему, якую нам, беларусам, калі хочам жыць у супольнасці з цывілізаваным светам, трэба вырашаць ужо сёння. Але спектакль – гэта мастацкі твор. Яго ідэйныя пасланні і пытанні публіцы вынікаюць з жыццёвай гісторыі, якую, хай і на падставе рэальных падзей, усё ж прыдумаў аўтар і расказаў тэатр. У Макдонаха жанр п’есы – чорная камедыя з крымінальнай інтрыгай. У рэжысёра Краўчанкі, хоць на афішы таксама пазначаны жанр як чорная камедыя, атрымаўся спектакль не вельмі смешны. Камедыю перамог трылер. Асабліва ў другой дзеі, якая пастаўлена ў традыцыях, безумоўна, падгледжаных у брытанскім кіно. Дзеянне развіваецца напружана, поўніцца загадкавымі сітуацыямі і калізіямі, атмасфера згушчаецца – за сценамі паба ліе дождж, прыход кожнага персанажа апавяшчаюць раскаты грому, шыбы звонку падсвечваюцца злавесна халодным сінім святлом. Глядач аж да самай апошняй сцэны застаецца ў напружаным няведанні і чаканні развязкі. І трымаюць іх у напружанні найперш акцёры.

 

Ігар Дзянісаў цэнтральны вобраз вешальніка Гары Уэйда стварыў вельмі глыбокім, псіхалагічна насычаным, маштабным. Унутраны стан і вонкавая пластыка знаходзяцца ў гармоніі. Артыст малюе свайго героя буйнымі мазкамі. Здаецца, усе магчымыя плюсы і мінусы прыроды чалавека, яго сацыяльнасці раскрывае ён на сцэне. А лейтматыў яго ролі становіцца і лейтматывам, ідэяй спектакля: былых не бывае. Да слова “былых” можна дапасаваць не толькі прафесію вешальніка, а і камуніста, нацыста, фашыста, энкавэдыста, забойцу… Чалавек, які аднойчы зрабіў свой выбар на карысць зла, сумленна служыў і быў шчыра аддадзены сваёй злой справе, з тым і застанецца да канца дзён сваіх, калі не ў дзеяннях, дык у галаве. Ён можа схавацца за словы, знайсці апраўданні, але цалкам іншым ужо не будзе, яму заўсёды не будзе ставаць той злой справы. Гэтая думка гучыць у тэксце, гэтая думка акцэнтуецца і ў вельмі яркай сцэне невыпадкова выпадковага павешаннясамасуду, якое здзяйсняе на сцэне-арэне Гары Уэйд. Яна гучыць ужо як ісціна, калі з’яўляецца яшчэ адзін кат – найвялікшы вешальнік Англіі новага часу Альберт П’ерпойнт (рэальная асоба) у бліскучым выкананні Аляксандра Падабеда.

 

Мінулае не адпусціць. Не адпусціць і бяздумнае, абыякавае, хлуслівае грамадства, якое ва ўсе часы патрабавала хлеба і відовішчаў. У дадзеным спектаклі замест хлеба яно патрабуе піва, а ў сучаснай беларускай рэальнасці – чарку і скварку. Увасабляе ў купалаўскім тэатры такую філасофію жыцця кампашка выпівакаў-разявак у маляўнічым выкананні артыстаў Алега Гарбуза, Аляксандра Зелянко, Антона Макухі, Ігара Пятрова, Дзмітрыя Есяневіча, Мікалая Кучыца. Яны таксама ўскосныя вешальнікі.

 

А што значыць быць жонкай вешальніка, класціся з ім у ложак, ведаючы, што ён толькі што павесіў чалавека? Як цярпець яго дэспатызм, бо работа ката яго не адпускае і дома? На гэтыя пытанні вельмі цікава, кожная па-свойму знаходзячы псіхалагічныя нюансіроўкі, адказваюць выдатныя артысткі Зоя Белахвосцік і Юльяна Міхневіч у ролі Эліс Уэйд.

 

А ці лёгка быць дачкой ката, якую ён штогадзіну абзывае нудзілай? Кранальна і вельмі драматычна сыгралі ролю Шырлі Уэйд артысткі Крысціна Дробыш і Дзіяна Камінская.

 

Цікавы вобраз загадкавага і злавеснага маладога чалавека Пітэра Муні стварыў Іван Кушнярук. Ён віртуозна закручвае інтрыгу і зусім не праясняе, дык хто гэты Муні насамрэч ёсць: гвалтаўнік, забойца ці проста прайдзісвет? На такія ж пытанні адносна падобных людзей часам не можа даць адказ і суд, а вырак выносіць…

 

Увогуле, з майго гледзішча, усе 20 акцёраў, занятых у спектаклі, на сваіх месцах. Я паглядзеў абодва склады выканаўцаў і нават у трох камбінацыях. Мы маем той выпадак, калі нельга сказаць, хто ў першым складзе, а хто ў другім. Усе яны існуюць дакладна, не губляючы сваёй індывідуальнасці. Мне цікавы памочнік вешальніка Сід як Аляксандра Казелы, так і Сяргея Чуба. Выразны і дакладны таксама Ігар Сігоў у ролі П’ерпойнта. Запомніўся і артыст-дэбютант Павел Паўлюць у ролі журналіста Дэрэка Клега.

 

Варта ісці на любы склад акцёраў, і вы атрымаеце асалоду ад іх выканання! Праўда, калі вы любіце сур’ёзны тэатр, а не калаж атракцыёнаў. Трэба ісці і глядзець, каб задумацца пра цану жыцця і смерці.

 

Вячаслаў РАКІЦКІ

Фота з архіва Тэатра імя Янкі Купалы

"Народная Воля" №6 (4361)

22.01.2019 г.